In ultima perioada, piata NFT-urilor a explodat. Bunurile digitale, care nu exista fizic, suscita interesul colectionarilor de pretutindeni, care sunt dispusi sa plateasca pentru ele chiar si milioane de dolari. Printre cei care dau tonul in business-urile cu NFTs se numara fondatorul Twitter, Jack Dorsey, rapperul Snoop Dogg sau miliardarul american Mark Cuban. In lumea crypto, cumpararea si vanzarea de NFT-uri reprezinta ultimul trend din domeniu si creeaza un adevarat entuziasm printre investitori. Ce se afla insa in spatele acestor bunuri? Descopera mai departe cateva informatii esentiale despre activele digitale.
Ce este un NFT
Acronimul NFT vine de la termenul englezesc non-fungible token si inseamna jeton nefungibil. Un NFT este o unitate de date unica dintr-un blockchain caruia ii corespund fisiere de diverse formate, in functie de natura procesului de creatie, de exemplu fotografii, videoclipuri, inregistrari audio sau multe altele. Cu toate ca aceste fisiere in sine pot fi copiate jetoanele nefungibile care le sunt asociate sunt consemnate si monitorizate in permanenta in registrele blockchain din care fac parte, iar acest lucru le ofera cumparatorilor dovada dreptului de proprietate. Pe scurt, un NFT inseamna un obiect digital unic a carei autenticitate poate fi verificata prin tehnologia blockchain. Jetonul nefungibil poate fi cumparat si vandut online, cu criptomonede, si este tranzactionat in acelasi mod pe blockchain.
Nefungibil inseamna ca NFT-urile nu sunt interschimbabile. Practic, acestea functioneaza ca certificate care demonstreaza ca o persoana este proprietarul fisierului original. Chiar daca si altii pot accesa ulterior copii ale fisierelor, originalul este unic si nu poate fi inlocuit. In general, NFT-urile sunt unice sau fac parte din serii si colectii limitate, avand coduri de identificare unice. In esenta, jetoanele nefungibile creeaza o oferta digitala finita.
Cand au aparut NFT-urile
In anul 2014, a fost fondata si construita pe blockchain-ul Bitcoin o platforma financiara peer-to-peer, si anume Counterparty. Aceasta a atras diverse proiecte, inclusiv tranzactionare de meme-uri si jocuri de carti de tranzactionare. Primul NFT creat a fost in 2014, de Anil Dash si Kevin McCoy, si a fost numit „Quantum”. Acesta infatisa un videoclip al unui set de simboluri dolar care se invart in interiorul unei rame si a fost evaluat la 7 milioane USD. In anul 2017, a inceput sa devina popular Ethereum, iar studioul american Larva Labs a lansat pe blockchain-ul Ethereum un proiect de comercializare a personajelor de desene animate unice, CryptoPunks. Mai tarziu, la finalul anului 2017, un alt proiect numit CryptoKitties, in care jucatorii puteau adopta si comercializa pisici virtuale, a fost lansat si a devenit rapid viral.
Interesul pentru NFT-uri a constinuat sa creasca, insa acesta s-a marit considerabil in 2021, cand comunitatea a inceput sa caute jetoane nefungibile notabile. NFTs le ofera creatorilor de continut un nou nivel de control asupra muncii lor, mai ales in lumea artei digitale si a colectiilor. Fiind active care poarta valoare, NFT-urile pot fi folosite si in spatiul finantelor descentralizate (DeFi).
Cum functioneaza NFT-urile
NFT-urile nu au o existenta fizica, ci ele traiesc pe platforme blockchain, iar caracterul lor non-fungibil presupune ca token-urile nu pot fi replicate. Ele pot fi folosite pentru comercializarea creatiilor digitale, precum arta digitala, articolele din jocurile video si muzica. Cu toate acestea, atat fisierul ce contine creatia originala, cat si orice copie a sa pot fi accesate de oricine, nu doar de proprietarul jetonului. Majoritatea NFT-urilor fac parte din blockchain-ul Ethereum. Insa, alte blockchain-uri isi pot implementa si ele propriile versiuni de NFT-uri.
Descopera ce reprezinta tehnologia Blockchain
Operele de arta traditionale sunt foarte valoroase pentru ca sunt unice. Fisierele digitale pot fi duplicate cu usurinta si la nesfarsit, doar ca cu ajutorul NFT-urilor, o opera de arta poate fi „tokenizata” pentru a crea un certificat digital de proprietate ce poate fi cumparat si vandut. La fel ca in cazul criptomonedelor, exista o inregistrare despre persoana care detine certificatul digital intr-un registru comun, adica blockchain. Inregistrarile nu pot fi falsificate intrucat registrul este protejat de mii de computere din intreaga lume. In cazul unui artist, acesta ar putea fi interesat de NFT-uri deoarece ii ofera o modalitate de a vinde lucrari pentru care altfel s-ar putea sa nu existe o piata prea mare.
Ce inseamna fungible versus non-fungible
Fungible, adica fungibil in limba romana, se refera la caracteristica unui bun sau activ de a putea fi schimbat cu un altul, individual, de acelasi tip, calitate sau cantitate. Mai exact, fungibilitatea face referire la un bun care nu este unic, termenul fiind mai degraba legat de bani sau alte obiecte de valoare. O bancnota ori un produs realizat in serie este un bun fungibil.
Non-fungible, pe de alta parte, este opusul, adica ceva unic care nu poate fi inlocuit cu nimic similar. De aici si aspectul de autenticitate. Spre exemplu, tabloul Mona Lisa al lui Leonardo Da Vinci este un bun nefungibil, original, iar nimic altceva nu il poate inlocui. NFT-ul arata ca obiectul/activul detinut e individualizat printr-o serie, cu provenienta si posesia stiuta si garantata prin NFT.
Care este diferenta dintre NFT-uri si criptomonede
Asemenea banilor fiat, criptomonedele sunt fungibile, asadar pot fi schimbate – un Bitcoin va fi mereu egal cu un alt Bitcoin. Mai departe, jetoanele nefungibile, chiar daca beneficiaza de aceeasi tehnologie de programare ca monedele virtuale, se disting printr-o semnatura digitala care face imposibil ca ele sa poata fi schimbate cu alte NFT-uri. In momentul in care un investitor cumpara un NFT, el primeste de fapt un certificat de originalitate.
Token-ul reprezinta dovada care atesta ca posesorul are acces la un anumit bun digital. Caracterul non-fungibil presupune ca aceste token-uri au proprietati unice, care nu pot fi replicate si nici inlocuite cu ceva similar.
Cat valoreaza NFT-urile
Foarte mult, am putea spune. In general, NFT-urile pot fi cu adevarat orice digital, ca de exemplu desene, muzica sau chiar creierul tau descarcat si transformat intr-un AI, dar o mare parte din entuziasmul actual este in jurul utilizarii tehnologiei pentru a vinde arta digitala. In luna februarie a acestui an, un gif animat al pisicii Nyan, un meme din 2011 care infatiseaza o pisica zburatoare pop-tart, s-a vandut cu peste 500.000 de dolari. Tot in februarie, artista Grimes a vandut jetoane in valoare de aproximativ 6 milioane de dolari reprezentand arta digitala pe Nifty Gateway.
Putin mai tarziu, pe 11 martie 2021, lucrarea artistului digital american Beeple “Everydays: The First 5000 Days” a devenit prima opera de arta NFT listata la casa de licitatii Christie’s si s-a vandut cu 69,3 milioane de dolari. In aceeasi luna, Jack Dorsey a vandut un NFT reprezentand primul sau tweet, pentru mai bine de 2,5 milioane de dolari.
Ce reprezinta pietele NFT
In lumea crypto, non-fungible tokens au devenit foarte rapid una dintre cele mai explozive tendinte. Tot mai multi investitori cauta sa detina si sa speculeze aceste jetoane virtuale unice, bazate pe tehnologia blockchain, care reprezinta proprietatea asupra ceva inerent rar si distinct, fie ca este vorba despre un obiect fizic sau digital. Spre deosebire de criptomonede ori banii fiduciari, NFT-urile nu pot fi schimbate reciproc pentru ca fiecare are o valoare specifica bazata pe trasaturile si atributele sale unice. Mai mult, jetoanele nefungibile nu pot fi achizitionate pe bursele crypto centralizate sau descentralizate, ci sunt listate si tranzactionate pe piete online special construite pentru non-fungible tokens.
Ce inseamna piete NFT? Sunt platforme unde jetoanele nefungibile pot fi stocate, afisate, tranzactionate si, in unele situatii, create. Pentru ca un utilizator sa poata folosi si accesa aceste tipuri de piete el trebuie sa detina un portofel crypto compatibil cu reteaua blockchain care accepta NFT-uri, o cantitate de criptomonede in portofel si un cont pe piata speciala unde doreste sa tranzactioneze NFTs. Listarea si crearea de NFT-uri pe o piata specifica poate implica o taxa in blockchain. Ethereum are cel mai mare ecosistem de NFT Dapps, dar si cele mai mari taxe.
Platforme pe care se pot vinde NFTs
Contrar perceptiei eronate a multor persoane, NFT-urile nu au devenit populare prin intermediul blockchain-ului Bitcoin. Jetoanele nefungibile au castigat impuls prin intermediul blockchain-ului Ethereum, care gazduieste a doua cea mai mare criptomoneda din lume, dupa Bitcoin. Cele mai uzuale Marketplace-uri pe care poti vinde un NFT sunt:
- OpenSea
- SuperRare
- Rarible
- Foundation
- AtomicMarket
- Valuables by Cent
- Nifty Gateway
Cum poti crea un NFT
Daca te intrebi cum sunt create NFT-urile, afla ca acest proces poarta numele de minting. NFT-ul, o unitate de date stocate in blockchain, certifica faptul ca un activ digital este unic. Token-ul poate fi asociat cryptografic cu un anumit material digital – cum ar fi un fisier de date – ori poate cu un obiect fizic. Tokenizarea se realizeaza printr-un proces de scriere de date in blockchain numit minting.
Minting – reprezintaprocesul computerizat de validare a informatiilor, crearea unui block nou si inregistrarea acestor informatii in blockchain. Acesta face referire la felul in care o moneda este realizata de catre un fabricant.
NFT-urile sunt create prin intermediul unei piete NFT, precum Tezos, unde un creator incarca un fisier original si ii atribuie caracteristici, ca de exemplu daca acesta este unicat sau face parte dintr-o colectie. Odata ce jetonul nefungibil este creat, proprietarul poate sa-l vanda pe piata in cadrul unei licitatii. Oricine poate crea un NFT, dar are nevoie de o suma de bani (in general ETH) care variaza in functie de taxele retelei. Cel mai simplu mod de a crea un NFT este pe platformele Rarible si OpenSea. Prin utilizarea portofelului Metamask, se pot fabrica token-uri digitale direct pe blockchain, dupa care cu Metamask conectat la Rarible sau OpenSea pot fi primite profiturile in urma vanzarii propriilor NFT-uri. Majoritatea NFT-urilor de pana acum acum ruleaza pe blockchain-ul Ethereum, dar si altele ca precum WAX au abilitatea de a creea token-uri originale la care creatorii pot atasa fisiere.
Cum poti cumpara un NFT
Unde poti gasi NFT-uri? Ei bine, numarul pietelor NFT continua sa creasca, asa ca poti cumpara fara probleme jetoane nefungibile de pe OpenSea, Nifty Gateway, Rarible ori altele asemanatoare. De asemenea, poti gasi NFT-uri jucand jocuri blockchain precum Battle Pets sau prin participarea la proiecte de finantare descentralizate (DeFi).
NFT-urile sunt tranzactionate in cryptomonede, deci in primul rand trebuie sa cumperi criptomonede si sa le pastrezi intr-un portofel, dupa care te poti inregistra pe o piata NFT. De obicei, vanzarile iau forma unei licitatii cu un pret NFT de inceput, iar daca plasezi o ofera castigatoare vei deveni proprietarul NFT-ului. Vanzarea se finalizeaza in momentul in care vanzatorul a transferat NFT in portofelul blockchain al cumparatorului. Daca valoarea jetonului nefungibil cumparat creste ulterior, iti poti realiza propria licitatie pe o piata ca sa vinzi NFT-ul pentru un profit. Achizitionarea de NFT nu transfera drepturile de autor ale operei, ci acesta confera drepturile de utilizare de baza, precum postarea unei imagini online.
Descopera ce este un wallet (portofel digital)
In cazul in care NFT este reprezentarea unui activ digital – un tweet sau un meme – noul proprietar poate pretinde ca este un articol de colectie. Daca NFT reprezinta un activ fizic existent in lumea reala, cumparatorul poate alege sa utilizeze activul in cadrul sau fizic.
Cum poti verifica autenticitatea unui NFT
Atunci cand cumperi un NFT trebuie sa te asiguri ca acesta este legitim. Procesul poate fi putin dificil, in functie de ceea ce cauti sa achizitionezi. In principiu, creatorul unui NFT trebuie sa furnizeze un fel de identificator care sa poata fi verificat. Examinarea NFT-ului se poate realiza pe un explorator blockchain precum BscScan. Informatiile utile pentru verificarea autenticitatii unui NFT pot include data de fabricatie a acestuia, adresa portofelului care a inventat NFT-ul ori poate fi utilizat ID-ul istoricului tranzactiilor pentru a vedea daca acesta se potriveste. Uneori, poate exista un link IPFS pentru a verifica continutul de baza al NFT-ului sau o adresa URL catre fisier.
Cine stabileste valoarea unui NFT
Determinarea valorii unui NFT depinde de ceea ce reprezinta acesta. La activele digitale NFT, valoarea este supusa speculatiilor si hype. Mai precis, vanzatorul poate stabili orice pret initial doreste si depinde de cumparatori daca doresc sa plateasca acel pret pentru activ sau nu.In ceea ce priveste proprietatea fizica, valoarea este adesea stabilita de evaluarea reala, cerere si oferta, iar cumparatorii sunt astfel feriti de orice confuzie. Pentru NFT-urile bazate pe jocuri, pot exista anumite beneficii financiare de la diverse articole sau creaturi.
NFT-urile se pot devaloriza?
Da, jetoanele nefungibile se pot devaloriza. De altfel, acesta este si unul dintre riscurile cumpararii de NFT-uri. Daca interesul in tranzactionarea acestora stagneaza sau chiar scade, inseamna ca preturile se vor diminua si cumparatorul va inregistra pierderi considerabile.
O alta problema este legata de mediul inconjurator. Chiar daca popularitatea crypto token nefungibil a crescut enorm, ca si in cazul criptomonedelor, exista ingrijorari cu privire la impactul asupra mediului. Deoarece NFT-urile utilizeaza aceeasi tehnologie blockchain ca unele criptomonede cu consum mare de energie, acestea ajung, de asemenea, sa utilizeze o cantitate mare de energie electrica si sa genereze emisii de gaze cu efect de sera. In prezent se lucreaza la imbunatatirea acestui aspect, dar au existat cateva situatii in care artistii au decis sa nu vanda NFT-uri sau sa anuleze viitoarele NFT-uri dupa ce au aflat despre ce efecte ar putea avea asupra schimbarilor climatice.
Ce active pot fi transformate in NFT
Exista tot felul active digitale si fizice care pot fi transformate in NFT-uri. Alegerile sunt nesfarsite si depind de suportul si orientarile platformei respective pentru crearea, vanzarea si cumpararea NFT-urilor.
In ceea ce priveste activele digitale, elementele care teoretic pot fi transformate in NFT sunt:
- Meme-urile
- Muzica
- Jocurile
- Articolele digitale
- Arta digitala
- Gif-uri
- Postarile pe retelele sociale
- Cartile de tranzactionare digitale
In ceea ce priveste activele fizice, optiunile de transformare in NFT-uri includ, dar nu se limiteaza la:
- Picturi
- Sculpturi
- Bijuterii
- Antichitati
- Pietre pretioase sau semipretioase
- Discuri de vinil
- Proprietati comerciale
Tipuri de NFT-uri
Piata NFT a cunoscut o crestere rapida, valoarea sa triplandu-se la 250 de milioane de dolari in anul 2020. In primele trei luni din 2021, vanzarile NFT au depasit 2 miliarde de dolari. Chiar daca exista pe piata publica de cativa ani buni, NFT-urile castiga notorietate abia acum pentru ca devin un mod din ce in ce mai popular de a cumpara si vinde opere de arta digitale. Exista insa mai multe tipuri de NFT-uri:
Token-uri pentru confirmarea identitatii
Cu ajutorul NFT-urilor poate fi confirmata identitatea, in timp ce informatiile personale in sine sunt stocate in siguranta. Astfel, nu pot fi falsificate sau furate.
Colectii si jocuri
Colectiile crypto le ofera oamenilor sansa de a tokeniza ceva unic. NFT pot fi utilizate pentru reprezentarea oricarui instrument din cadrul jocurilor, iar in acest fel cel care dispune de el va fi jucatorul, si nu dezvoltatorul.
Acte de identitate si certificate
Non-fungible tokens se pot folosi in cazul permiselor, certificatelor si stocarii datelor de identitate. Portofelele digitale sunt cele care pot gestiona toate datele personale, fara a fi necesar ca acestea sa fie stocate de institutii centrale.
Token-uri de investitie/utilitate
Investitorii isi pot extinde portofoliile prin tokenizarea obiectelor fizice. De asemenea, proprietarii au potentiale lichiditati mai mari, atunci cand au nevoie, iar utilizarea NFT-urilo permite si clasificarea mai flexibila a titlurilor de valoare. Aceasta din urma poate fi o solutie utila daca proprietarul instrumentului intentioneaza sa anuleze o parte din valoarea obiectului, dar isi doreste sa controleze el insusi instrumentul fizic. De pilda, cineva care detine picturi va putea vinde o parte a operelor sau drepturilor pe care le are, insa poate mentine controlul fizic asupra acestora.
Token-uri de acces si pentru transferul accesului
Un token nefungibil poate fi folosit pentru gestionarea oricarui tip de drept de acces, legat de persoane, imobile sau evenimente.
La ce pot fi folosite NFT-urile
NFT-urile se folosesc drept metoda de vanzare online a unor obiecte exclusive. Acestea au potentialul de a fi utilizate pentru a putea verifica orice ar avea valoare in dovedirea proprietatii. Deocamdata, jetoanele nefungibile sunt extrem de populare pentru vanzarea de active digitale, dar odata cu evolutia lor catre vanzarile de active fizice vor atrage si mai multa atentie.
Jetoanele nefungibile se pot utiliza in cadrul aplicatiilor descentralizate, ca de exemplu jocuri, dar pot fi si certificate sau pot avea rolul unor chei de acces, documente de identitate, testamente, drepturi de vot, permise de intrare, programe de fidelitate, date medicale, drepturi de autor, etc. Iata cateva exemple de domenii in care au fost utilizate NFT-urile:
- Muzica – in martie trupa Kings of Leon si-a anuntat planurile de a lansa primul album sub forma de NFT, prin intermediul lansarii „When You See Yourself”. Totodata, compozitorul Giovanni Rotondo a realizat primul album de coloana sonora NFT cu partitura sa pentru lungmetrajul din „Orphans & Kingdoms”, iar DJ-ul Paul Oakenfold va lansa un album NFT pe Cardano.
- Filme – Claude Lanzmann: Specters of the Shoah, documentarul nominalizat la Oscar al lui Adam Benzine, a devenit primul film cinematografic, documentar si nominalizat la Oscar, care a fost creat si licitat ca NFT prin intermediul platformei Rarible.
- Moda – Nike a obtinut in 2019 un brevet care permite tehnologiei blockchain sa ataseze active digitale securizate criptografic sub forma de NFT-uri la produse fizice, cum ar fi adidasii CryptoKicks.
- Sport – Dapper Labs, companie bazata pe tehnologia blockchain, a colaborat cu NBA pentru a crea „N.B.A Top Shot”, o piata pentru clipuri digitale de evidentiere.
- Obiecte de colectie – un card NFT LeBron James slam dunk s-a vandut cu 208.000 de dolari pe platforma NBA Top Shot. Anul trecut, 125.000 de carti de tranzactionare cu jetoane nefungibile care contin imagini din viata personala si cariera lui William Shatner, au fost vandute in doar 9 minute pe WAX.
De ce sunt importante NFT-urile?
Fara indoiala, oricine se intreaba de ce sunt oamenii dispusi sa cheltuiasca milioane de dolari pe ceva ce ar putea descarca cu usurinta de pe internet? Raspunsul este simplu: pentru ca un NFT permite cumparatorului sa detina articolul original. Jetonul nefungibil contine un mod de autentificare specific, care serveste drept dovada a proprietatii, iar colectionarii apreciaza acele drepturi de lauda digitala aproape la fel sau chiar mai mult decat obiectul in sine. NFT-urile sunt concepute ca sa ofere ceva ce nu poate fi copiat, si anume proprietatea asupra operei, chiar daca artistul poate pastra in continuare drepturile de autor si de reproducere.
Este important de retinut ca tokenii non-fungibili sunt jetoane criptografice unice care exista pe un blockchain si nu pot fi reproduse in niciun fel. Care este rostul NFT-urilor? Se pot folosi pentru a obtine si schimba active fizice pe piata digitala, lucru ce are potentialul de a creste revolutia NFT in achizitionarea si vanzarea de obiecte rare si valoroase.
Muzicienii isi pot autoriza si distribui continutul cu ajutorul NFT-urilor, iar folosirea contractelor smart pe blockchain le-ar permite artistilor sa castige redevente de fiecare data cand munca lor este revanduta. In gaming, NFT-urile pot fi folosite drept economii in joc. In acest fel, jucatorii pot deveni proprietarii obiectelor care sunt rare sau greu de castigat, drept recompensa pentru faptul ca au intrecut provocarile sau pentru ca au participat la evenimente speciale, pentru a transforma puncte in monede pentru transfer in lumea reala. Totodata, creatorii ar putea utiliza NFT-urile pentru a-si monetiza munca direct de la jucatori.
NFT-urile sunt atractive pentru investitori pentru ca pot fi cumparate si vandute pentru un profit pe piata NFT daca valoarea lor creste. Spre aceasta oportunitate isi indreapta atentia fondurile institutionale, firmele de investitii crypto cumparand obiecte digitale de colectie pentru a creea valoare pentru clientii acestora.
De abia de acum incolo NFT-urile incep sa se dezvolte si exista potentialul cresterii acestora pe larg in economia digitala. Popularitatea jetoanelor digitale a explodat la sfarsitul lui 2020, cand preturile criptomonedelor au ajuns la noi maxime, dar cu siguranta viitorul include si non-fungible tokens. Iar asta se va intampla pentru ca tehnologia permite oricui sa creeze ceva digital si sa vanda respectivul produs intr-un mod organizat, convenabil si securizat, fara sa se mai bazeze pe galerii ori case de licitatii ca sa-si comercializeze arta.